Als je besloten hebt dat je wil gaan wielrennen heb je, na het lenen of huren, natuurlijk je eigen racefiets nodig! En dat kan net zo simpel zijn als het klinkt, maar verstandig is dat niet altijd. Naast je budget en de looks van de fiets is het handig om je ook enigszins te verdiepen in maten en techniek. Een fiets met de goede maat zorgt ervoor dat je met veel meer plezier kunt wielrennen!
Hoeveel kost een racefiets?
Tsja, dat ligt in eerste instantie natuurlijk helemaal aan hoeveel geld je uit wilt geven. Er is een fiets voor ieder budget, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Van een tweedehands fiets voor € 100,- tot een gloednieuwe fiets voor € 10.000,- of nog meer (ja, dat kan echt). Vergeet bij het bepalen van het budget voor je fiets niet dat er nog meer kosten zijn. Naast de kleine dingen als bidons en handschoentjes zijn er ook nog kleding en fietsschoenen. En als je het nog wat gekker wilt maken: een navigatiesysteem of hartslagmeter.
Mijn eerste fiets was een stalen Trek. Een oud beestje dat me € 200,- kostte. Geen topper maar goed genoeg om eerst een jaar of wat te proberen of wielrennen geen tijdelijke bevlieging was. Ik wilde zeker weten of het zinvol was om serieus geld te investeren in een nieuwe fiets (het antwoord was dus ja :-)). Daarna heb ik mezelf ‘getrakteerd’ op een nieuwe racefiets: een witte Bianchi Dama Bianca. Deze kostte ruim zeven keer zoveel als mijn oude barrel en inmiddels rijd ik hier alweer 5 jaar met veel plezier mee rond. Die oude fiets heb ik overigens voor hetzelfde bedrag verkocht als waar ik deze voor had gekocht, dat was dus ook een prima investering :-).
Framematen
Racefietsen zijn er in verschillende maten, afhankelijk van het merk gaat het om bijvoorbeeld XS of L, of framemaat 52 of 48. En uitgaande van gemiddeldes heb je bij lichaamslengte A natuurlijk fietsmaat B nodig. Maar het ene lijf is het andere niet. Als je bijvoorbeeld verhoudingsgewijs hele lange benen hebt dan heeft dat consequenties voor de maat van je fiets. Als je begint met een tweedehands fiets is het handig als je weet welke maat past voor jou. Mijn advies? Laat een (eenvoudige) meting doen bij een goede fietsenzaak, dit kost €40,- tot € 50,-. Er zijn ook veel uitgebreidere metingen, die kosten € 100,- of meer. Met een eenvoudige meting weet je al naar welke framemaat je ongeveer moet zoeken. En je weet hoe hoog je zadel moet staan en wat de afstand van je zadel tot je stuur zou moeten zijn.
Techniek
Techniek bij een racefiets gaat onder meer over het frame, versnellingen en remmen. En heel eerlijk: ik ben bepaald geen expert op dit vlak ;-). Maar goed, toch een kleine poging zodat je weet wat voor termen je tegen gaat komen:
- Frame materiaal
Het frame van de fiets is (voor de gemiddelde amateurwielrenner) aluminium of carbon, een wat oudere fiets kan een stalen frame hebben. Merk je daar veel van als je begint? Nope. Hooguit in het gewicht als je de fiets optilt. Over de eigenschappen van de materialen zijn vele blogs geschreven, dus daar begin ik niet aan. Wel handig om te weten dat het materiaal van het frame bijdraagt aan prijsverschillen tussen fietsen. Carbon is namelijk een duurder materiaal dan aluminium. - Schakelsystemen
Versnellingen op een racefiets zijn belangrijk, helemaal als je ooit de ambitie hebt om de viaducten en heuvels te verruilen voor bergen. Ik noem het schakelsystemen maar officieel heten het groepen. De meest gangbare merken zijn Shimano, SRAM en Campagnolo. Binnen die merken heb je dan weer verschillende kwaliteitsniveaus en aantallen versnellingen afhankelijk van de eisen die je als fietser stelt aan het systeem. Onderstaand overzicht van Cyclingreview.nl biedt een mooie samenvatting. Zo kun je 10 tandwielen achter hebben (10-speed) en voor 2 of 3 tandwielen hebben (dubbele of driedubbele crank). Vermenigvuldig je die dan heb je het totaal aantal versnellingen. Volg je het nog? Oh, en voor extra luxe (en euro’s): je kunt tegenwoordig zelfs elektronisch schakelen.

- Remmen
Er zijn twee of eigenlijk drie soorten remmen op een racefiets. Van oudsher zijn er de remblokjes, die functioneren nog steeds prima. Op nieuwere (of in elk geval op duurdere ;-)) racefietsen zie je echter steeds vaker schijfremmen. Die zijn er weer in twee soorten: mechanische schijfremmen en de weer wat duurdere hydraulische schijfremmen. Ga je dit als startende wielrenner merken of nodig hebben? Ik denk het persoonlijk niet, maar het is in elk geval goed om te weten dat het bestaat.
Waar vind je jouw racefiets?
Als je direct een nieuwe racefiets wil (en kan) kopen, informeer dan bij wat wielrenners die je kent met welke zaak ze goede ervaringen hebben. Of misschien heb je qua merk al een voorkeur, dan kun je op zoek gaan naar de beste dealer hiervan in de buurt.
Ga je voor een tweedehandse racefiets? Laat je wielrenkennissen weten naar welke maat fiets je op zoek bent, misschien kennen ze wel iemand die net een nieuwe fiets aan heeft geschaft. En bel zeker ook even met wat wielrenspeciaalzaken in de buurt. Misschien hebben zij toevallig net een ingeruilde fiets staan. Daarnaast kun je uiteraard ook via Marktplaats op zoek gaan. Hier worden regelmatig erg mooie fietsen aangeboden (ook van mensen waarvoor wielrennen een tijdelijke bevlieging was ;-)).
Ken je iemand die verstand heeft van techniek en racefietsen? Vraag dan of ze even met je mee willen gaan, zeker als je via Marktplaats gaat kijken. Hij of zij kan wat beter inschatten of de fiets goed onderhouden is en wat de staat van de fiets is. Ik doe zelf bijvoorbeeld altijd 911 papa voor al mijn fietsvragen :-).
De looks
Naast budget, maten en alle technische specificaties wil het oog natuurlijk ook wat. Moet dat meteen bij de eerste fiets die je koopt? Nope. Sterker nog, je wilt liever een fiets die technisch goed is, lekker schakelt en de goede versnellingen heeft dan een fiets die de kleur heeft die je leuk vindt. Leef je je gewoon uit qua fietskleding als het gaat om je looks!