
Op de homepage start ik er al mee: mannen zitten toch net iets anders in elkaar dan vrouwen (ook) in het wielrennen. En natuurlijk geldt hierbij dat als je generaliseert het niet altijd klopt, de zogeheten uitzonderingen die regel bevestigen. Een paar dingen die ik zie (niet noodzakelijk wetenschappelijk onderbouwd):
Fysiek
- Mannen zijn gemiddeld genomen sterker dan vrouwen. Vervelend (beter gezegd frustrerend) dat een kerel die start met wielrennen binnen no time hoge snelheden kan halen. Dat heeft blijkbaar o.a. te maken met testosteron, spieraanmaak, hoeveelheid bloed en grootte van het hart. Als je geïnteresseerd bent in de technische details vind je meer in bijvoorbeeld dit artikel op fiets.nl.
- Hormonen schommelen bij vrouwen, daar hebben mannen geen last van. De ene vrouw presteert beter in bepaalde periode van haar cyclus, voor de ander maakt het niets uit. Bij mij wisselt het nogal, ik wil nog wel eens last van hoofdpijn hebben en dan stap ik dus niet op de fiets. Ben ik stik chagrijnig dan is het vaak weer een goed idee om wel een rondje te rijden (ook voor het thuisfront ;-)).
- Onjuiste aanname van mij (en ook fietsenontwerpers ;-)) was dat vrouwen een andere lichaamsverhouding hebben dan mannen. Bredere heupen, langere benen en een korter bovenlichaam. Maar na mijn eerste meting bleek al dat deze aanname voor mij niet klopt. Mijn bovenlijf en onderlijf zijn ongeveer even lang. En ik heb geen brede heupen, maar mijn zitbotten zitten wel verder uit elkaar dan passend op een gemiddeld zadel (ook een ‘vrouwenzadel’).
Mijn allereerste fiets was qua maat niet helemaal goed. Ik had na elke rit pijn aan mijn doos, op langere ritten zelfs tot bloedens toe. Excuus voor de mannen die dit lezen, maar jullie hebben je eigen issues (#derdebal). Fietsen zijn tegenwoordig niet meer voor een man of vrouw, er wordt gekeken naar welke fiets het beste past bij jouw maten.
Mentaal / sociaal
- Mannen nemen meer risico tijdens het wielrennen. Of ze durven meer, het is maar net hoe je het noemt. Vrouwen rijden wat voorzichtiger, gaan rustiger door de bocht en durven ook lang niet altijd meteen in een groep te rijden. Dat laatste had ik ook, zeker in het begin. Laat me eerst maar eens leren hoe die fiets werkt, wat zelf fietsen en conditie opbouwen was mijn idee. Er zijn genoeg mannen die zich meteen bij de lokale wielervereniging melden en zonder al te veel nadenken het zondagsrondje meerijden.
- Natuurlijk zijn vrouwen ook wel (een tikje) competitief, maar gemiddeld genomen vind ik vrouwen socialer rijden dan mannen. De neiging om de ander ‘eraf te rijden’ is wat minder groot. Het hoeft niet altijd sneller en harder, het sociale aspect is zeker zo belangrijk. Kan iedereen mee, gaat het niet te snel? Tot op het punt dat we elkaar proberen de berg op te praten terwijl we het zelf ook taai hebben. Dat doe ik zelf overigens niet, als het stijgingspercentage boven de 4 à 5% komt ben ik een enorme egoist :-).
- Vrouwen praten graag tijdens een gezamenlijk ritje op de fiets. Ik kan niet ontkennen dat ik daar ook enorm schuldig aan ben. Dat wil zeggen, tot het tempo te hoog ligt, dan praat ik niet meer ;-). Maar eerlijk is eerlijk, sommige mannen kunnen er ook wat van!
Ik ben ongetwijfeld nog wat dingen vergeten. En zoals gezegd, bij generaliseren klopt het nooit voor iedereen. Er zijn genoeg vrouwen die kerels het snot voor de ogen kunnen rijden. En ruim voldoende sociale mannen op de fiets die je een wiel geven om terug bij de groep te komen. Wat is volgens jou het belangrijkste verschil tussen mannen en vrouwen als het gaat om wielrennen?